Från nybörjare till expert: Hur du sökmotoroptimerar dina blogginlägg

Från nybörjare till expert: Hur du sökmotoroptimerar dina blogginlägg

Denna artikel innehåller annonser.

Du publicerar inlägg efter inlägg men det ger inget resultat. Statistiken i Google Analytics visar två-tre besökare om dagen men troligtvis är det du själv eller någon av dina nyfikna vänner (eller mamma). Motivationen börjar sakta försvinna och du ställer dig frågan ”Vad gör jag för fel?”.

Likt de flesta texter krävs en särskild begåvning för att skriva bra blogginlägg. Du måste hålla läsaren intresserad genom att ha välstrukturerat innehåll med en introduktion, underrubriker och tydliga textstycken. Om dina läsare förstår ditt inlägg är sannolikheten högre att de delar med sig i sociala medier vilket resulterar i nya läsare. Dessutom kommer du att rankas högre i sökmotorer om du lägger lite tid på sökmotoroptimering.

Nedan följer 10 tips som tar dig från nybörjare till expert på hur du skriver blogginlägg och vad du ska tänka på vid sökmotoroptimering.

Planera dina nyckelord mot sökmotorer

Nyckelord är de ord som utmärker ditt innehåll och som du vill berätta för sökmotorer är viktiga. Ett smart verktyg för att planera dina nyckelord är Googles Sökordsplanerare som ger dig förslag på liknande söktermer, sökvolym per månad och konkurrens.

Google Keyword Planner
Googles Sökordsplanerare

Ett tips efter att du bestämt nyckelord är att själv söka på Google efter nyckelordet. Detta ger dig information om hur nuvarande toppresultat ser ut och du kan leta efter mönster för hur du ska komponera ditt egna inlägg.

Riktlinjer för hur du skriver ett sökmotoroptimerat inlägg

Det finns ett antal riktlinjer för hur du bör strukturera upp ditt blogginlägg. En tumregel är att fokusera på kvalitativt innehåll istället för mycket- och dåligt utformat innehåll.

Ställ dig följande frågor:

”Vad vill jag berätta för mina läsare med inlägget?”, ”Vilket syfte har det?” och ”Vart vill du leda läsarna?”. Det är bra att anteckna svaren på dessa och ha som grund när du börjar skriva.

Struktur

Inlägget bör bestå av en introduktion, innehåll och avslutning. Om du svarade på frågorna ovan har du redan en bra idé om vad dessa tre ska handla om.

Använd styckeindelning och rubriker

Dessa ökar inte bara läsbarheten utan rubriker är också ett viktigt verktyg när det kommer till sökmotoroptimering. Rubriker hjälper sökmotorer att förstå vad inlägget handlar om och är en stor faktor för hur högt upp ditt inlägg kommer rankas. Använd dina nyckelord i rubriker så mycket som möjligt utan att det försämrar förståelsen och läsbarheten.

Längden på ditt inlägg är viktig för sökmotoroptimering

Den grundläggande regeln är att försöka ha minst 300 ord i inlägget. Sökmotorer tycker om mycket innehåll eftersom det ger dem mer variabler att gå på för att analysera vad texten handlar om. Men tänk på att inte skriva för mycket – det kan minska läsbarheten.

Länka ditt innehåll både internt och externt

Ankarlänkar är ett bra sätt att tala om, både för sökmotorer och dina läsare, vilket innehåll som hör ihop. Länktexten ska vara beskrivande för vad den leder till och inte t.ex. ”Läs mer här”. Anledningen är att sökmotorer inte har någon nytta av sådan text och istället vill ha något mer informativt.

Interna länkar

Det är alltid bra att länka tillbaka till dina gamla inlägg. Detta ökar chansen att läsaren stannar kvar på din sajt då de enkelt kan gå mellan ditt innehåll. Självklart ska du försöka lägga till interna länkar som relaterar till vad du skriver om och som kan vara intressanta för dina läsare. Sist men inte minst är detta ett bra sätt för att se till att sökmotorer indexerar om gamla inlägg ifall du uppdaterat dem.

Externa länkar

När det är möjligt bör du också lägga till en extern länk i ditt inlägg. En extern länk är en ankarlänk som leder ut från sajten till relevant information. Tänk på att den externa länken ska öppnas i ett nytt fönster så att din läsare inte försvinner från din sajt.

Teknisk sökmotoroptimering av ditt inlägg

En riktlinje för samtliga tekniska tips är att du ska använda dina nyckelord så mycket som möjligt – men gör det smart.

Metadata

Detta är ditt verktyg för att sälja in blogginlägget i sökresultaten. Metadata är titeln och beskrivningen som visas i sökmotorer när någon söker på ditt nyckelord. Det är viktigt att du förstår skillnaden mellan inläggets rubrik och sidans rubrik. Inläggets rubrik är vad dina läsare ser på din blogg och sidans rubrik är vad som visas i sökmotorer.

Exempel på sökresultat
Exempel på sökresultat

Håll sidans rubrik (meta title) till maximalt 60 tecken för att sökresultatet ska se bra ut både på en dator och smartphone.

Beskrivningen kallas meta description och ytterligare ett verktyg för att leda in läsaren från sökresultaten. Din beskrivning ska vara intressant och iögonfallande – du vill få så många klick som möjligt. Håll beskrivningen runt 155 tecken för bästa synlighet.

Bilder

Dra nytta av bildens alt-attribut för att berätta för sökmotorer vad den handlar om. Kom ihåg att en bild vars namn är IMG_5381.jpg inte säger Google någonting. Döp istället bildfilen till något beskrivande för vad den visare.

Använd alt-attributet
Alt-attributet beskriver din bild för sökmotorerna

Ytterligare ett tips är att inte ha ett för långt filnamn på bilden. Om din bild t.ex. visar dig och din glada apa jonglera med meloner, döp den då inte till ”jag-och-min-glada-apa-jonglerar-med-melonder.jpg” – utan det räcker med ”min-glada-apa-jonglerar.jpg”.

Permalänkar

Tänk på samma sätt som med bilder och använd inte för många ord i dina permalänkar. Det finns en teori om att sökmotorer bara tolkar de tre-fyra första orden i en permalänk. Detta innebär i att du bör försöka beskriva innehållet med så få ord som möjligt.

Permalänkar i WordPress
Permalänkar i WordPress

Sammanfattning av hur du skriver sökmotorvänliga inlägg

Utgå från nedan checklista för att skriva välstrukturerade blogginlägg med fokus på sökmotoroptimering:

  1. Planera dina nyckelord
  2. Bestäm syftet med inlägget
  3. Skapa en innehållsgrund för introduktion, innehåll och avslutning
  4. Använd styckeindelning och rubriker
  5. Längden ska vara minst 300 ord
  6. Lägg till interna länkar
  7. Lägg till externa länkar
  8. Beskriv inlägget bra i metadata (med fokus på nyckelord)
  9. Använd alt-attributet på bilder
  10. Använd en kort och tydlig permalänk

Lämna gärna en kommentar nedan om du har en fråga eller skicka ett meddelande på Facebook eller Twitter.

Kategorier SEO

Lämna en kommentar