Så skapar du en Facebooksida till din Blogg: Guide för 2019

Så skapar du en Facebooksida till din Blogg: Guide för 2019

Denna artikel innehåller annonser.

Ett av de främsta tipsen när du startar ett företag eller en hemsida är att skaffa en Facebooksida. Av denna enkla anledning har jag skrivit en guide om Hur du skapar en Facebooksida till din blogg.

Facebook är en av de mest populära sociala medier i världen; de flesta människor har Facebook. Detta innebär att en Facebooksida för din blogg blir en viktig byggkloss i din marknadsföring. Det blir helt enkelt ett sätt att synas och få kontakt med dina följare. Utöver detta är Facebook en bra kanal för att dela ditt innehåll och få mer trafik till din blogg.

Att ha en Facebooksida till din blogg har flera fördelar, men i denna artikel kommer vi att fokusera på att skapa ett Facebook konto för marknadsföring av din blogg.

Så här skapar du Facebooksida

En Facebooksida hjälper dig bland annat med att bygga ditt varumärke, komma i kontakt med följare (läsare av din blogg) och dela ditt innehåll för ökad exponering. Om du inte redan har Facebook för din blogg – börja med att skapa en sida:

Skapa en sida för Facebook

Välj att skapa en sida för ett Företag eller varumärke och klicka på Kom igång.

Ange Facebooksidans namn och välj Kategori. Genom att ange en korrekt kategori kommer din sida att nå bästa möjliga målgrupp.

Om du bloggar är det lämpligt att välja antingen Personlig blogg, Bloggare eller Varumärke.

När du fyllt i namnet och valt en kategori klickar du på Fortsätt.

Ladda upp en profilbild till din facebooksida

I de två nästkommande stegen får du välja att ladda upp en profilbild och en omslagsbild till ditt Facebook konto. Jag rekommenderar att göra detta eftersom det ingiver ett seriösare intryckt för din blogg.

För bästa resultat; använd en profilbild som är 360 x 360 pixlar stor (minimum 180 x 180 pixlar).

Omslagsbild kan också laddas upp när sidan skapas

Den ideala storleken för en omslagsbild är 828 x 465 pixlar.

Efter att du laddat upp bilderna skapas Facebooksidan och du är redo för att lägga till ytterligare information så som beskrivning, URL till webbplats, kontaktuppgifter med mera.

Redigera sidan du skapade på Facebook

Om du följde instruktionerna ovan har du nu skapat en ny Facebooksida för din blogg. Just nu är den dock innehållslös och det finns ingen information om ditt varumärke.

För att åtgärda detta går du till sidan och klickar på de små punkterna och därefter Redigera sidinformationen (se nedan).

Redigera sidinformationen i Facebook

Det viktigaste du ska fylla i är en beskrivning, webbplats och eventuella kontaktuppgifter. Efter varje tillägg klickar du på Spara ändringarna.

Tips: Skriv en utförlig beskrivning då den hjälper Facebook-kontot att visas i sökresultat på Google.

Redigera dina uppgifter och lägg till beskrivning, webbplats och e-postadress

Du har nu skapat en Facebooksida för din blogg och kan börja dela innehåll och bjuda in vänner att följa sidan. Tänk på att även länka till din Facebooksida från din blogg och i profilen för dina andra sociala medier.

Tips för hur du kan få användning av ditt Facebook konto

Det finns många fördelar med att ha en Facebooksida. Du når ut med ditt innehåll på ett effektivt sätt och får en kanal för att kommunicera med din publik. Detta är viktigt när du bygger ditt varumärke då det skapar en tillit till dig som bloggare.

Med din Facebooksida kan du exempelvis:

  • Kommunicera med dina läsare och få viktig feedback
  • Nå ut med information till dina läsare och följare
  • Bygga ditt varumärke och tillit till dig som bloggare
  • Hantera kommentarer både på Facebook och Instagram
  • Annonsera på Facebook

Jag hoppas att denna artikel hjälpte dig med att skapa ett Facebook konto till ditt företag eller hemsida. Om du mot förmodan fastnar någonstans på vägen – tveka inte att skriva en kommenterar nedan så hjälper jag dig.

Om du uppskattade denna artikel, dela gärna på Facebook, Twitter eller Instagram.

Lämna en kommentar