Så lägger du enkelt till microdata i WordPress

Så lägger du enkelt till microdata i WordPress

Vill du lägga till strukturerad data (microdata) i din WordPress-blogg eller lära dig vad det är och används till? Microdata hjälper sökmotorer, som exempelvis Google, att förstå vad ditt innehåll handlar om. Dessutom kan det leda till snyggare presentation och ökad synlighet i sökresultat.

Denna artikel förklarar vad microdata är och hur du använder det i WordPress.

Varför bör jag använda microdata i WordPress?

Skriver du recept på en matblogg eller recenserar filmer på din personliga blogg? Oavsett vad du skriver om kan microdata användas för att göra det enklare för sökmotorer att förstå vad ditt innehåll handlar om.

Microdata är ett schema, eller en uppsättning regler, som används för att tala om vad din text är för något. Det kan exempelvis vara recept, recensioner, evenemang, produkter, media, artiklar, blogginlägg med mera.

I och med att sökmotorer förstår innebörden av din text kan det också presenteras bättre i sökresultat. Detta innebär en ökad synlighet vilket också leder mer trafik till din blogg.

Därav blir microdata en viktig faktor när du sökmotoroptimerar din blogg.

Nu när du förstår vikten av microdata är det dags att lägga till det i WordPress.

Det finns två enkla tillvägagångssätt; aktivera ett tillägg till WordPress eller använd ett tema med inbyggt stöd för microdata.

Lägg till microdata i WordPress med ett tillägg

Det finns flera tillägg till WordPress som automatiskt sköter microdata åt dig. Installera, konfigurera och låt det arbeta i bakgrunden av din blogg.

Börja med att installera och aktivera tillägget Schema.

Gå därefter till SchemaSettings för att påbörja konfigurationen.

Ange typ av hemsida – i många fall Blog or Personal samt välj eller ladda upp din logotyp. När du är klar, klicka på Spara ändringar.

Under fliken Schemas ställer du in vilken sida som är din ”Om”-sida (About Page) och kontaktsida (Contact Page). Klicka på Spara ändringar för att verkställa.

Därefter navigerar du till SchemaTypes där du ställer in olika mallar för scheman.

I de flesta fall är standardinställningarna för Post och Page fullt acceptabla:

  • Schema Markup Type: Article
  • Article Type: BlogPosting

Om Schema inte passar dig kan du prova ett annat populärt tillägg; All In One Schema.org Rich Snippets, alternativt läsa vidare för att välja ett tema med inbyggt stöd för microdata.

Använd ett WordPress-tema med inbyggt stöd för microdata

Idag är microdata så pass utbredd och standardiserat att många teman inkluderar det per automatik. Detta är smidigt eftersom du inte behöver tänka på något – microdata läggs automatiskt till i ditt innehåll.

Om du följt min guide för WordPress kanske du redan använder ett SEO-vänligt tema med inbyggd microdata – annars tipsar jag om:

Ett bra tema för WordPress ska vara snabbt, bra kodat och SEO-anpassat.

Tänk på att ta en backup innan du ändrar tema.

Testa din blogg

Efter att du lagt till microdata i WordPress kan det lite tid innan Google och andra sökmotorer indexerar ändringen. Hur vet man om microdata används på korrekt sätt?

Använd Googles testverktyg för strukturerad data. Ange adressen till sidan du vill testa (alternativt HTML-kod) och klicka på Kör testet. I resultatet visas den data som hittades på sidan och eventuella varningar eller fel.

Du har nu lärt dig vad microdata är, hur man lägger till det i WordPress och hur du kan testa att det fungerar. Ett tips för vidare läsning; Från nybörjare till expert: Hur du sökmotoroptimerar dina blogginlägg.

Om du gillade artikeln, följ gärna Bloggteknik på Facebook för att missa andra intressanta artiklar!

Kategorier SEO

Lämna en kommentar