Kom igång med Google Analytics i WordPress

Kom igång med Google Analytics i WordPress

Denna artikel innehåller annonser.

Lanseringen av din WordPress-blogg gick perfekt efter att ha hittat det perfekta domännamnet och du har publicerat de första inläggen. Du känner dig nöjd över vad du åstadkommit men hur många besöker egentligen bloggen och läser dina mästerverk? Svaret får du med hjälp av Google Analytics – ett fullfjädrat verktyg för att samla in- och föra statistik över dina besökare.

Statistik igår och idag

När jag började min karriär på internet bestod hemsidestatistik av en simpel räknare som ökade med 1 för varje besökare som råkade klicka in sig på din webbplats. Det fanns inget sätt att se varifrån besökaren kom eller knappt ens vilket datum sajten besöktes. Detta var ca 20 år sedan.

Idag är tekniken för statistik så långt fram att du bland annat kan se exakta tidpunkter när en besökare klickar på en specifik länk eller hur länge någon läser- och är aktiv på ett av din bloggs inlägg. Du kanske undrar vad du ska med all denna data till och om det inte räcker med att se antal besökare dagligen – men där har du fel. För att lyckas på nätet och skapa iögonfallande rubriker och inlägg för att generera besökare är detta mycket viktig information.

Analysera din statistik

Med hjälp av data du samlar in om dina besökare kan du få indikationer på vilken typ av artiklar som fungerar bra eller dåligt. Analysera och lär dig att tolka mönster för att på så vis veta hur- och vad du ska fokusera på att skriva om. Om du t.ex. märker att ditt inlägg ”10 smarta Life Hacks för att göra ditt liv mer bekvämt” är det mest lästa inlägget på din blogg, gå då tillbaka och se hur detta inlägg är utformat. Använd informationen för att publicera nya artiklar av samma karaktär för att boosta din dagliga statistik över besökare.

Steg 1: Skapa ett gratis konto för Google Analytics

Vi börjar guiden med att skapa ett Google Analytics-konto för din WordPress-blogg. Om du inte redan har ett vanligt Google-konto, skapa ett här och logga därefter in på den officiella sidan för Google Analytics.

Om det är första gången du aktiverar Google Analytics följer du instruktionerna och anger din webbplatsadress samt dina personliga uppgifter för att komma igång.

Har du ett konto sedan tidigare går du till Administratör längst ner till vänster.

Google Analytics - Administratörsläget
Gå till administratörsläget

Därefter klickar du på Skapa egendom.

Google Analytics - Skapa en egendom
Skapa en ny egendom i Google Analytics

Fyll i webbplatsens namn (kontonamn), webbadressen, branschkategori och tidszon. Välj den branschkategori som passar bäst in på det du skriver om.

Ange webbplatsens namn- och adress
Webbplatsens namn- och adress

När du är klar klickar du på Hämta spårnings-id och din spårningskod visas.

Din unika spårningskod
Din unika spårningskod

Vi är nu klara med alla förberedelser för att koppla ihop Analytics med din WordPress-blogg. Kopiera din spårningskod samt skriv upp ditt spårnings-id (denna kan komma att behövas beroende på vilken metod du väljer nedan).

Steg 2: Lägg till Google Analytics i WordPress

Att lägga till spårningskod för Google Analytics (GA) i din blogg är en baggis även om du nyligen kommit igång med WordPress. Det finns ett antal olika metoder beroende på hur rutinerad du är som bloggare. Nedan går jag igenom de tre vanligaste:

Använd en plugin

En plugin är ett tillägg som på något vis förbättrar och lägger till funktionalitet i din blogg. Om du aldrig har installerat en plugin tidigare kan du läsa min guide för hur du installerar & aktiverar en plugin i WordPress. Det finns många tillägg som kan hjälpa dig med att koppla GA till din blogg men i denna artikel används Analytics Cat som exempel. Vid skrivande stund har tillägget över 7000 aktiva installationer och femstjärnigt betyg. En stor fördel med detta tillägg är att du kan exkluderar en viss typ av besökare från statistiken.

Klicka på Set up Google Analytics som visas i meddelandet efter att du installerat och aktiverat tillägget. Om installationsmeddelandet inte visas hittar du tillägget under InställningarGoogle Analytics Manager.

Aktivera Google Analytics med plugin
Aktivera GA med en plugin

Ange ditt spårnings-id och ställ in vilka användare som ska exkluderas från insamling av besökardata. Jag rekommenderar att du låter standardvärdena vara kvar vilket innebär att du själv (som administratör) och eventuellt andra som skriver på bloggen inte räknas som besökare. Om du istället väljer att inte exkludera någon så får du räkna med att din statistik kan bli något missvisande.

Fyll i spårnings-id i Analytics Cat
Fyll i ditt spårnings-id för att börja föra statistik

Klicka på Save för att slutföra installationen och kopplingen av GA. Statistik bör nu dyka upp i ditt GA-konto (det är vanligt att det dröjer någon dag innan data visas).

Använd ett barntema (WordPress Child Theme)

Ifall du inte vill använda dig av en plugin kan du också göra ändringen direkt i koden med hjälp av ett barntema i WordPress. Det är viktigt att du använder ett barntema och inte gör justeringen direkt i ditt aktuella tema. Om inte riskerar du att förlora din spårningskod varje gång temat uppdateras.

För att installera spårningskoden manuellt går du till UtseendeRedigerare och öppnar header.php i barntemat.

Klistra in din spårningskod
Klistra in hela spårningskoden istället för den röda rektangeln

Klistra in din spårningskod precis före den avslutande </head>-taggen och spara ändringen. Din koppling till GA är nu slutförd och data bör dyka upp Googles administrationspanel inom kort.

Använd ditt aktuella tema

Beroende på vilket tema du har aktiverat på din blogg kan det innehålla inbyggd funktionalitet för att lägga till Googles spårningskod. För att se om ditt tema stödjer detta går du till UtseendeAnpassa och ser om du hittar ett fält för antingen den fullständiga spårningskoden eller ditt spårnings-id.

Steg 3: Verifiera att Google registrerar statistik om dina besökare

För att verifiera att kopplingen fungerar loggar du in på ditt GA-konto och går till Administratör och väljer din egendom. Därefter SpårningsinformationSpårningskod.

Verifiera status i Google Analytics
Status för insamling av statistik

Om Google Analytics inte tar emot data från bloggen kan du Skicka testtrafik för att kontrollera om något är fel. Ifall allt fungerar korrekt ska tjänsten tagit emot trafik de senaste 48 timmarna. Tänk på att det vanligtvis dröjer någon dag innan data visas i GA.

Vid problem är du välkommen att höra av dig med en kommentar nedan, alternativt via sociala medier: Facebook eller Twitter.

Lämna en kommentar

Copy link
Powered by Social Snap