Denna artikel innehåller annonser.
Vad är egentligen en blogg och vad skiljer en blogg mot en hemsida? Om du funderar på att börja blogga är det en god idé att lära sig skillnaden mellan dessa.
I denna artikel förklarar jag vad en blogg är, skillnaden jämfört med en traditionell hemsida och vilka typer av bloggar det finns. Självklart är allt innehåll också uppdaterat för att följa 2019 års bästa praxis.
Inledning
De flesta har idag hört talas om en blogg eller begreppet att blogga. Ordet blog, engelska för blogg, härstammar från weblog och är inte bara en kortare variant utan också enklare att säga.
Många smarta människor har redan definierat vad det innebär att blogga och vad en blogg är. För att göra det enklare utgår vi från några av dessa innan jag förklarar begreppet mer ingående.
Fritt översatt till svenska:
En kontinuerlig, kronologisk publicering av personliga tankar och nätlänkar (Källa)
Eller som Svenska Akademien beskriver blogg i sin ordlista:
Personlig dagbok på webben som uppdateras kontinuerligt (Källa)
Vad är en blogg?
Enkelt förklarat; en blogg är en form av hemsida med inlägg, eller artiklar, som listas i kronologisk ordning från det senaste till det äldsta. Vanligtvis publiceras inläggen regelbundet och är skrivna av en person.
För att ta ett exempel kan du titta på min artikelsida här.
En blogg är oftast, men inte alltid, nischad inom ett specifikt område och kan vara från allt mellan himmel och jord. Du kan blogga om träning, inredning, bakning, teknik, fotografering, mode – i princip vad som helst.
Förutom personliga bloggar är det också vanligt att företag eller kommersiella projekt använder mediet för att ranka högre i sökresultat och exponera sina tjänster. Som företagare är du beroende av att sälja dina produkter eller tjänster och en blogg blir ditt digitala skyltfönster. Utöver detta är en blogg ett utmärkt verktyg för att bygga upp ett varumärke.

När du använder din kunskap och skapar informativa och engagerande blogginlägg utvecklas en tillit mellan dig (eller ditt företag) och din målgrupp. En bra blogg får ditt företag att verka mer trovärdigt vilket är oerhört viktigt, särskilt om ditt varumärke är nytt och okänt.
Med detta kan vi konstatera att en bloggs huvudsakliga uppgift är att komma i kontakt med en relevant målgrupp, oavsett om bloggen är personligt nischad eller kommersiell.
Blogg och traditionell hemsida – en kort jämförelse
Det finns ett par nyckelfaktorer som skiljer bloggen från en traditionell hemsida. Den första är att en blogg uppdaterar sitt innehåll regelbundet. Oavsett om detta sker dagligen, varje vecka eller på månadsbasis är det oftast mer regelbundet än en traditionell hemsida.
Den andra faktorn är att en typisk blogg uppmuntrar mer till engagemang än en traditionell hemsida. Medan en hemsida fokuserar på att förmedla information till besökaren erbjuder en blogg möjligheten att kommentera och ställa frågor på enskilda blogginlägg.
Slutligen är en blogg oftast mer personligt lagd än en hemsida.
Bloggstruktur
Utseendet och strukturen för en typisk blogg ändras med jämna mellanrum och följer det som är populärt för tillfället. Grundstrukturen för en blogg finns dock kvar och används fortfarande flitigt.
Vanligtvis består en typisk blogg av följande:
- Sidhuvud med logotyp och meny
- Innehåll; exempelvis startsida, inlägg och informationssidor
- Sidospalt med sociala medier och senaste publicerade inläggen
- Sidfot med viktig information och länkar

Dela denna infographic på din sajt