Vad är en blogg? – Konsten att blogga 2019

Vad är en blogg? – Konsten att blogga 2019

Denna artikel innehåller annonser.

Vad är egentligen en blogg och vad skiljer en blogg mot en hemsida? Om du funderar på att börja blogga är det en god idé att lära sig skillnaden mellan dessa.

I denna artikel förklarar jag vad en blogg är, skillnaden jämfört med en traditionell hemsida och vilka typer av bloggar det finns. Självklart är allt innehåll också uppdaterat för att följa 2019 års bästa praxis.

Inledning

De flesta har idag hört talas om en blogg eller begreppet att blogga. Ordet blog, engelska för blogg, härstammar från weblog och är inte bara en kortare variant utan också enklare att säga.

Många smarta människor har redan definierat vad det innebär att blogga och vad en blogg är. För att göra det enklare utgår vi från några av dessa innan jag förklarar begreppet mer ingående.

Fritt översatt till svenska:

En kontinuerlig, kronologisk publicering av personliga tankar och nätlänkar (Källa)

Eller som Svenska Akademien beskriver blogg i sin ordlista:

Personlig dagbok på webben som uppdateras kontinuerligt (Källa)

Vad är en blogg?

Enkelt förklarat; en blogg är en form av hemsida med inlägg, eller artiklar, som listas i kronologisk ordning från det senaste till det äldsta. Vanligtvis publiceras inläggen regelbundet och är skrivna av en person.

För att ta ett exempel kan du titta på min artikelsida här.

En blogg är oftast, men inte alltid, nischad inom ett specifikt område och kan vara från allt mellan himmel och jord. Du kan blogga om träning, inredning, bakning, teknik, fotografering, mode – i princip vad som helst.

Förutom personliga bloggar är det också vanligt att företag eller kommersiella projekt använder mediet för att ranka högre i sökresultat och exponera sina tjänster. Som företagare är du beroende av att sälja dina produkter eller tjänster och en blogg blir ditt digitala skyltfönster. Utöver detta är en blogg ett utmärkt verktyg för att bygga upp ett varumärke.

Personliga- och företagsbloggar

När du använder din kunskap och skapar informativa och engagerande blogginlägg utvecklas en tillit mellan dig (eller ditt företag) och din målgrupp. En bra blogg får ditt företag att verka mer trovärdigt vilket är oerhört viktigt, särskilt om ditt varumärke är nytt och okänt.

Med detta kan vi konstatera att en bloggs huvudsakliga uppgift är att komma i kontakt med en relevant målgrupp, oavsett om bloggen är personligt nischad eller kommersiell.

Blogg och traditionell hemsida – en kort jämförelse

Det finns ett par nyckelfaktorer som skiljer bloggen från en traditionell hemsida. Den första är att en blogg uppdaterar sitt innehåll regelbundet. Oavsett om detta sker dagligen, varje vecka eller på månadsbasis är det oftast mer regelbundet än en traditionell hemsida.

Den andra faktorn är att en typisk blogg uppmuntrar mer till engagemang än en traditionell hemsida. Medan en hemsida fokuserar på att förmedla information till besökaren erbjuder en blogg möjligheten att kommentera och ställa frågor på enskilda blogginlägg.

Slutligen är en blogg oftast mer personligt lagd än en hemsida.

Bloggstruktur

Utseendet och strukturen för en typisk blogg ändras med jämna mellanrum och följer det som är populärt för tillfället. Grundstrukturen för en blogg finns dock kvar och används fortfarande flitigt.

Vanligtvis består en typisk blogg av följande:

  • Sidhuvud med logotyp och meny
  • Innehåll; exempelvis startsida, inlägg och informationssidor
  • Sidospalt med sociala medier och senaste publicerade inläggen
  • Sidfot med viktig information och länkar
En typisk bloggstruktur

Dela denna infographic på din sajt

I ovan exempel visualiseras strukturen för en typisk blogg och samma gäller för Bloggteknik. Utöver grundstrukturen finns även andra viktiga element som exempelvis kommentarsfält, sökrutor och kontaktformulär.

Exempel på populära bloggar

Bloggen fick sitt stora genombrott för ungefär 15 år sedan och sedan dess har det funnits flera stora och populära bloggar i Sverige. Många av dem finns fortfarande kvar:

Kenzas

Kenza började blogga 2006 och publicerar bland annat inlägg om sitt liv, arbete och mode. Utöver bloggen driver hon även sitt eget klädmärke Ivyrevel och arbetar som modell.

Isabella Löwengrip

Isabella Löwengrip, eller Blondinbella som hon också kallas, är kanske en av de mest kända bloggare i Sverige. Sedan starten 2005 växte bloggen till att bli nordens största blogg 2016. Isabella är idag verksam inom ett flertal företag och har vunnit många priser för sitt entreprenörskap.

Petra Tungården

Svensk bloggare som även arbetar som modechef på Metro. Petra publicerar bland annat inlägg om inredning, mode, skönhet, hälsa och träning.

Michaela Forni

Som bloggare, författare och entreprenör har Michaela Forni blivit en av Sveriges mest kända nätprofiler. Bloggen, som främst är riktad mot unga kvinnor, har funnits sedan 2004 och har lett till många spännande arbetslivserfarenheter för Michaela.

Kissie

Alexandra Nilsson, mer känd som Kissie, har drivit sin blogg sedan 2007 och publicerar inlägg om sitt liv, fester och vänner. Tillsammans med Blondinbella har de länge varit två av de mest framgångsrika bloggare i Sverige.

Andra bloggplattformar

Förutom traditionella bloggar med blogginlägg i form av text och bild finns det också andra bloggplattformar så som mikrobloggar, videobloggar och sociala medier.

Mikroblogg

En mikroblogg är en form av blogg där inläggen vanligtvis är begränsade till ett visst antal tecken. Detta då en mikroblogg ska vara enkel att uppdatera från exempelvis en mobiltelefon. Den mest kända mikrobloggen idag är Twitter med sina dryga 300 miljoner aktiva användare.

Mikrobloggar

En mikroblogg är inte särskilt lik en traditionell blogg utan liknar snarare sociala nätverk som Facebook. Skillnaden mot just Facebook är dock att du på en mikroblogg har följare och inte vänner.

Videoblogg (vlogg)

En videoblogg, ofta förkortat till vlogg, är en slags blogg där fokus ligger på att publicera videoklipp istället för bild och text. Många som videobloggar använder exempelvis YouTube för att publicera sina videos.

Sociala medier

En del sociala medier kan ses som en form av mikroblogg. Ett exempel är Instagram som har blivit ett populärt medium för att dela bilder och korta videoklipp med sina följare. Likt Twitter använder tjänsten sig av så kallade hashtags för att märka och kategorisera inlägg för att andra enklare ska hitta dem. Hashtags är typiskt för just mikrobloggar.

Hur du börjar blogga och tjänar pengar

Nu när du fått svar på frågan; Vad är en blogg? kanske du har bestämt dig för att börja blogga själv. Att komma igång med en personlig blogg är enkelt och det första steget är att komma på ett bra namn och beställa ditt domännamn.

Därefter är det dags att välja bloggplattform och du kan följa en av mina guider för två av mest vanligaste:

Ovan guider innehåll allt du behöver veta för att komma igång med din egen blogg.

Tips: Så tjänar du pengar på din blogg

Sammanfattning

Jag hoppas att du haft nytta av denna artikel och att du lärt dig något intressant om att blogga. Om du själv har startat en blogg är ditt nästa steg att publicera ditt första blogginlägg och arbeta med ditt innehåll. Läs gärna mina andra artiklar om hur du bloggar och får din blogg att växa.

Vad är en blogg?

Dela denna infographic på din sajt

Varmt välkommen att kommentera denna artikel eller dela den i sociala medier!

Lämna en kommentar

Copy link
Powered by Social Snap